Nagyon körút

Újabb ÉKES KAPOCS a Dunán: a Margit híd

(2013. április 20.)

Buda és Pest a Lánchíd révén egységes várossá nőtt össze. Ez a keskeny, és akkoriban még meglehetősen ingatag útvonal szempillantás alatt szüntette meg a két város elszigeltségét, hogy aztán, épp ennek következtében a főváros robbanásszerű fejlődést éljen meg.

Az egykori pesti városmag növekedése már korábban is megindult a Lipót-város területén, de az első állandó híd még nagyobb hajtóerőként vitte tovább a fejlődést északi irányba, hogy aztán sokkal, de sokkal hamarabb, mint bárki gondolta volna, újabb hídra legyen szüksége a városnak!

 

1870-ben a magyar állam megvásárolta a Lánchíd Részvénytársaság koncesszióját, így megnyílt a lehetőség egy újabb híd építésére.

A francia tervezők, kivitelezők és művészek egy igazán visszafogott szépségű hidat alkottak, mely nem veszi el a Margit-sziget látványát a panorámát pásztázó szem elől.... Mintha csak tudták volna, hogy egyszer majd e látvány a Világörökség része lesz!

 

Az átadás kapcsán a Vasárnapi Újság úgy méltatja a hidat, hogy "mely hatalmas s egyuttal ékes kapocs gyanánt fűzi egymáshoz hosszu évszázadok tartamára a főváros két partját.” Ehhez még annyit tehetünk hozzá, hogy ...és amely a fejlődésnek egy egészen új fejezetét, a város magját lezáró markáns vonal, a Nagykörút születését alapozta meg!

 

Akkoriban a hídpálya mindössze 11,1m széles volt, rajta lóvasút, az emelkedőn felfelé három lóval... Azóta többször szélesítették, szárnyhidat kapott, s legutóbb 2010-re megújult.

Hídsétánk során meséltem a múltról, a híd megépültéről és a városszerkezetre gyakorolt hatásáról, majd a legutóbbi megújulás kapcsán az építész csapat tervezőjétől, Vígh Attilától hallottunk a híd mai szerkezetéről.

   

 

   

 

Ha bármi kérdésed van, írj, örömmel válaszolok!

Mindenkit szeretettel várok!

Szabó Judit

info@explorehungary.hu